Cea mai mare declarație de

iubire pentru România

Blog

Prin mijlocul inimii

Big_1
La Viișoara am trecut prin mijlocul inimii. Nu e o întâmplare, deci, că ziua de astăzi a fost cea mai intensă de până acum. Deși vremea a fost destul de închisă, avemm foarte multe de povestit după ziua a patra de "Iubesc România". Am plecat din Baia Mare în jurul orei 9, dar aveam destul de mult timp la dispoziție pentru oprirea de la Viișoara. Așa că am profitat de acest timp pentru a vizita Mănăstirea Rohia - locul în care a locuit, a fost bibliotecar, a scris și a predicat între anii 1980 - 1989 Nicolae Steinhardt. 

Am continuat drumul spre Viișoara unde am ajuns nu după mult timp. Răzvan a tras câteva cadre noi cu drona, am strâns noi taloane care vor intra în tragerea la sorți pentru cursul de condus defensiv la Școala Titi Aur, și am făcut cunoștiță cu o mașină clasică: o Dacie 1300 fabricată în 1973, care arăta și funcționa impecabil. Are 80.000km și până acum 10 ani era condusă doar duminica. Mai departe, am trecut prin Pasul Tihuța, Vatra Dornei și seara ne-a prins lângă Moldovița. Cu părere de rău că nu vedem peisajul care știm sigur că este magnific, am continuat spre Suceava. 

Ziua a patra a fost și ziua "despre consumul de combustibil" și face parte tot din lecțiile despre condusul defensiv pe care Adi Berghea, instructor la Școala de Condus Defensiv și Pilotaj Titi Aur, ni le explică în fiecare zi. Cei mai mulți șoferi sunt obișnuiți să încetinească apăsând pedela de frână și ambreiaj în același timp. Sau, cu adevărat periculos și deloc recomandat, să scoată mașina din viteze și să o lase să încetinească din inerție. Metoda corectă și eficientă este, însă, alta și presupune apăsarea doar a pedalei de frână, dacă nu e nevoie de trecerea într-o treaptă inferioară de viteză. Astfel avem un control mai bun al mașinii, pentru că folosim și frâna de motor pentru a încetini și, dacă situația o cere, putem accelera mai ușor. Mai mult, asfel facem și economie de carburant, pentru că în timpul frânei de motor energia care vine de la roți înapoi spre motor, face ca acesta să se învărtă dar să nu consume benzină. Spre deosebire de rularea cu ambreiajul apăsat, când legătura dintre roți și motor este întreruptă și, deci, motorul își ia energia de care are nevoie pentru a funcționa consumând benzină. 

Dovada celor de mai sus e Loganul nostru, 1.5 dCI, 90CP, încârcat cu 4 persoane și un portbagaj plin. Datele din computerul de bord spun următoarele: 1038 de kilometri parcurși cu un singur plin, 53.3km/h viteza medie, consum de 4.3 l/100km. 

Traseul celei de-a patra zi a fost: Baia Mare - Târgu Lăpuș - Rohia - Dej - Beclean - Viișoara - Bistrița - Vatra Dornei - Sadova - Rădăuți - Suceava.